تعلیم و تربیت(کودکان زیر 7 سال)2
استاد شهیدی
روانشناس کودک و استاد مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه قم
جلسه 2 تاریخ 2/ 7 / 92
نکته : چیزی به عنوان روانشناسی اسلامی(یعنی به صورت علمی مدون) نداریم.
روانشناسی غربی مرحله بعد از مرگ را در روانشناسی دخالت نداده است.
روانشناسی: مطالعه علمی رفتار و فرآیند های ذهنی
رویکرد های روانشناسی:
1- رفتاری
2-روانکاوی
3-شناختی
4-پدیدار شناختی
5-زیست شناختی
بحث ضمیر ناخود آگاه از نظریات فروید است هرچند خود فروید نظریات بحث برانگیز و انحرافی داشته است.
(1)
رویکرد رفتاری
رویکرد رفتاری تنها به آن دسته از فعالیت های برونی جاندار توجه دارد که قابل مشاهده و اندازه گیری باشد
.
این نظر که تنها رفتار باید موضوع روانشناسی باشد اولین بار در نیمه اول قرن بیست توسط واتسون ارائه شد . پس از ایشان روانشناسان دیگری از جمله اسکینر ( روانشناس محرک-پاسخ)این دیدگاه را توسعه دادند.
(2)
رویکرد روانکاوی
در این رویکرد تاکید بر انگیزه های نا هوشیار است که ریشه در تکانه های جنسی و پرخاشگرانه واپس رانده دارد.
همزمان با رشد رفتار گرایی در آمریکا ، فروید روانکاوی را در اوایل قرن بیست در اروپا پایه گذاری کرد.
(3)
رویکرد شناختی
رویکرد شناختی با فرآیند هایی مانند ادراک ، به خاطر سپردن ، استدلال ، تصمیم گیری، حل مساله و نیز رابطه اینها با رفتار سروکار دارد.
این دیدگاه واکنشی در مقابل محدودیت های دیدگاه رفتاری است.
در این دیدگاه بر اساس مقایسه ذهن انسان با رایانه به نتایج جالبی رسیدند.
*تربیت*
از قوه به فعل درآوردن استعداد ها و توانمندی های بالقوه
*سه محور مهم در تربیت کودک و نوجوان *
1- شناخت ویژگی ها 2-تعیین نیاز ها
3-روشهای تامین نیاز ها
تربیت از چه زمانی شروع می شود؟
حکیمی گفت: تربیت از بیست سال قبل از ازدواج شروع می شود.
در مواجهه با رفتار نادرست کودک
انتقاد از شخصیت >>>>> هرگز
انتقاد از رفتار >>>> آری >گاهی
البته جزیی و دقیق رفتار بدی که کودک انجام داده را مشخص کنید چون ممکن است کودک متوجه نشود که چه کاری بد بوده است.
*پیشنهاد *
هر دو هفته یکبار جلسه ای با حضور تمام افراد خانواده خود تشکیل دهید و در این جلسه مشکلات و یا عیب های موجود در خانواده و یا افراد خانواده را مطرح کنید