مهارت های تبلیغ و کلاس داری4
استاد محمود لطفیان
کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز قم و استاد مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه قم
جلسه چهارم
سه شنبه 92/12/13
در جشن های تکلیف می
توان از اسامی بچه هایی که در جشن شرکت کرده اند برای شعرخوانی و ایجاد قافیه های
جالب برای جلب توجه بچه ها و ایجاد نشاط استفاده کرد.
برای قافیه سازی اسامی باید یک دفتر تهیه کنید و در آن جملات و کلمات قافیه دار را یادداشت کنید .
از این اشعار در هنگام صدا زدن کسی و یا ساکت شدن بچه ها و دادن جایزه استفاده کنید.
مثال :
حسین – خمین
زهرا – فردا
فاطمه – عاطفه
دختر باهوش ما زینب – هردم می گوید یا رب
...مریم – دعا می خواند هر دم
...محمد- صل علی محمد
حسینی هست مهربان – می رود او جمکران
به ما میگن سوما –می رود مریم کربلا
به ما میگن سومی-چایی می ریزیم تو قوری
به ما میگن سومی-همه می رویم تو قوری
برای تشویق مدیر
مکه و آب زمزم – مدیر ما خوش قدم
برای تبلیغ 4 میم وجود دارد:
مربی
مخاطب
محتوا
1-قرآن
2- نهج البلاغه
3-صحیفه سجادیه
4-رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
مهارت
مهارت ارائه سوره فلق برای نوجوانان به شیوه کلید واژه ای
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
واژه ها
شیطان ---> خطوات *القا
*مس
*فی صدور الناس
روش های شیطان
ش ---> ش ه ا س ی ح ع م ه ( شایعه)
ش---> شکم پرستی ( آیه و حدیث درباره شکم پرستی بیان می شود)
ش---> شهرت طلبی
ش---> شهوت رانی---> لذت گرایی (من راحت باشم و ...)
ی---> یاس و ناامیدی
ط---> طمع – طعنه
ا---> اسر ا ف - اهانت
ن---> نفرین * مثبت ---> ویل للمطففین
*منفی ---> لعنت بر شهرداری- لعنت بر فلانی
ن---> ندانسته گویی ( از مخاطب بخواهیم ادامه این موارد را از محیط زندگی خود به یاد بیاورد و بنویسد)
بسم الله الرحمن الرحیم
الله---> خدا و مشکل---> به خدا بگم مشکل دارم و یا به مشکل بگم خدا دارم؟
رحمان---> بخشنده * مالی---> انفاق
*اخلاقی---> حسن خلق و گذشت
رحیم---> مهربان---> بین خوف و رجا قرار گرفتن ---> امید * کاذب
*ناقص
قل اعوذ برب الفلق
قل--> گفتگو* منفی
*مثبت
هر حرفی که می زنیم باید 4 شرط داشته باشد:
1- واجب باشد
2- مستحب باشد
3- نیاز فرد باشد
4- نیاز جامعه باشد
ضد گفتگو-->سکوت--> +(مثبت) تغافل
-(منفی)خودخوری و بی تفاوتی
اعوذ--> مصادیق آن *عمل کردن---> خلاصه 2000 روش تربیتی 1- هر خانه ایرانی یک محفل قرآنی (بیان آیه ، حدیث ، احکام در خانه) 2- ارتباط با دوستان فرزند
*وفای به عهد
* تقسیم کار
فلق---> شکافنده قفل ها -->بر طرف کننده موانع و بن بست ها
من شر ماخلق- ومن شر غاسق اذا وقب
شر---> ماخلق--->سوال: نعمت برق ، گاز،ماشین ، چگونه به شر تبدیل می شود؟
شر---> غاسق---> تاریکی--->واقعی
باطنی--> جهل و خرافات --> با بصیرت حل می شود
غفلت --> با نماز بر طرف می شود
ومن شر النفاثات فی العقد
نفاثات---> زبان تند و تیز
نفاثات---> عقاید را با دمیدن سست می کنند
و من شر حاسد اذا حسد
حاسد---> در مقابل غبطه است
حاسد---> حسادت--> رقابت منفی+ چشم و هم چشمی
از 2000 کتاب تربیتی که مثلا وجود دارد و می خواهیم با آن اثر تربیتی بگذاریم راحتتر از آن استفاده از قرآن است که اگر خانواده قرانی شد مسائل تربیتی دیگر آن را خدا درست می کند .
نکته
وَلَوْ انَّ اهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهمْ بَرَکات منَ السَّماءِ وَالْارْض وَلکنْ کَذَّبُوا فَاخَذْناهُمْ بما کانُوا یَکْسبُونَ
اعراف 96
اگر اهل شهرها ایمان آورده و تقوا پیشه می کردند برکاتی از آسمان و زمین به رویشان می گشودیم ولی آنها تکذیب کردند پس ما نیز ایشان را به سزای آنچه می کردند گرفتار ساختیم .
برداشت از این آیه:1-انگیزه2-برنامه 3-امکانات
با (سبک شمردن نماز )
بروزم.