سرباز کوچک

روشهای تبلیغ دینی کودکان و نوجوانان

سرباز کوچک

روشهای تبلیغ دینی کودکان و نوجوانان

سرباز کوچک

ما باید برای ظهور حضرت مهدی خود را آماده کنیم و برای ایشان سربازهای کوچک را تربیت کنیم و این سرباز کوچولوها همان کودکان ما هستند که نیاز به راهنمایی ما دارند. بهترین کار ایجاد عشق و محبت به حضرت مهدی در دل بچه هاست.

برای ارتباط با بنده می توانید در شبکه های اجتماعی آی دی sarbazkochak@ را جستجو کنید یا به شماره بنده پیام دهید
09338266795

پیام های کوتاه
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

تعلیم و تربیت(روانشناسی کودکان زیر 7 سال)1

چهارشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۲۲ ب.ظ

استاد شهیدی

روانشناس کودک و استاد مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه قم

 

جلسه اول   دوشنبه 92/7/1

نامم بود شهیدی      از خطه مشهدی

نکته : اگر خودتان را با شعر معرفی کنید ،شعری درباره خودتان ، محل تولد ،زندگی و ...باعث می شود  نام شما در ذهن ها بماند . / یک تکنیک شعر هست، یک تکنیک هم قصه ، قصه خودتان ، شما می توانید با لطیفه خودتان را معرفی کنید /

آن چیزهایی که با روش غیر مستقیم گفته می شود بیشتر در ذهن می ماند .

 

نکات تربیتی بچه های زیر 7 سال :

اصول تربیت و  اختلالات کودکان  دو بحث جدا هستند و مربی حرفه ای مربی ای هست که در عین اینکه درس می دهد ، حتما باید سراغ تعلیم برود و دانش افزایی کند .

هرچقدر هم در این زمینه مطالعه کنیم می بینیم که باز هم اطلاعاتمان چقدر کم است .

یکی از اصول تربیت کودک ، همگام شدن با رشد اوست.

=================================================

اگر از شما سوال کنند چه کتابهای تربیتی را مطالعه کنیم (معتبر باشند)چه کتابی را معرفی می کنید ؟

کتاب های منتشر شده توسط دو انتشاراتی اعتبار بیشتری دارند و شما می توانید کتابهای این دو انتشاراتی را  به همه برای مطالعه  معرفی کنید.

1-کتاب های انتشارات انجمن اولیاء و مربیان

100880845538

2-کتاب های انتشارات صابرین

14510 22584

www.saberinbooks.ir

مجموعه کتابهای خانواده و فرزندان  را که انتشارات انجمن اولیاء و مربیان چاپ کرده و جلد اولش مربوط به پیش دبستانی هاست ( کتاب خانواده و فرزندان - در دوره ی پیش دبستان ) کتاب خوبی برای دانستن مسائل تربیتی  دوران  کودکان زیر هفت سال است.

 کتاب اصول تربیت نوشته ی دکتر علی اصغر احمدی هم کتاب بسیار خوبی است.

  از انتشارات صابرین ؛ مجموعه کتاب کلیدهای تربیت کودکان و نوجوانان خیلی مفید است مخصوصا از این کتاب ها کتاب  کلیدهای شنیدن و گفتن با کودکان و نوجوانان نوشته آدل فابر.

 

کتاب های این دو انتشارات غالبا کتابهای کاربردی در مورد کودکان هست و شما در هر زمینه ای که نیاز به مطالعه دارید ، اینها کتابش را نوشته اند  و غالبا در ابتدای کتاب های انتشارات صابرین کلمه  « کلیدهای ...» را می آورند .

-کتاب آموزش مفاهیم دینی همگام با روانشناسی رشد  نوشته آقای ناصر باهنر مفید است.

-در زمینه ی رشد یکی از کتابهای مفید که هم علمی هست و هم کاربردی ؛ « روانشناسی رشد، سفر پر ماجرای کودک »  نویسنده اش هم  آقای پاول اس .  کاپلان می باشد.

 - کتاب از تولد تا 5 سالگی

 - سلسله کتابهای :   آموزش مفاهیم دینی به خردسالان  که آموزشهای مختلفی را در بر دارد توسط  سازمان بهزیستی ، نشر لک لک  منتشر شده است. برای کسانیکه مربیان مهد کودک و پیش دبستانی هستند مفید است ، این کتابها بصورت علمی نوشته شده است.

خانم دکتر فرخنده مفیدی ، در مورد پیش دبستانی ، متخصص و دکترا دارند و در این زمینه خیلی کار کرده اند و اگر کتابی از ایشان دیدید بخوانید و فقط ایشان در این زمینه در ایران دکتر دارند و از خارج هم گرفته اند .

 

 روانشناسی و تربیت کودک و نوجوان    نوشته دکتر افروز

کتاب والدین موثر و  فرزند مسئول نویسنده :دان دینک مایر  مترجم:مجید رئیس دانا

 

تکنیک های فرزند پروری. دکتر سعید جهانشاهی فرد. نشر ارجمند

farzanparvari

====================

تنها فائده ی یادگیری اصول تربیتی بچه اینست که ما به آنها ضربه نزنیم ، اگر بچه ها را در روند رشد به حال خودشان رها کنیم ، هیچ وقت گمراه نمی شوند ؛ فطرة الله التی ... از آن طرف روایت داریم  که کل مولود یولد علی الفطرة...  اما چرا اینطور نمی شوند ؛ چون در ادامه ی روایت می فرماید که حتی یکونا ابواه یهودانه او ینصرانه ....

قال رسول الله صلی الله علیه واله: کل مولود یولد علی الفطره( یَعنی على المَعْرِفَةِ بأنّ اللّه َ عزّ و جلّ خالِقُهُ)حتی یکون ابواه یهوادنه او ینصرانه او یمجسانه/

هر نوزادی بر فطرت(خداشناسی) به دنیا می آید و این پدر و مادرش هستند که او را یهودی یا نصرانی و یا مجوسی می کنند.

ما باید ببینیم که بچه ها در چه مرحله و زمینه ای از رشد قرار دارند و در همان مرحله باید با بچه همراه شویم و او را به حال خودش رها کنیم ، منتها ما می خواهیم بچه را آنطور که می خواهیم تربیت کنیم در حالیکه با بچه باید در دوران بچگی  همراه شویم و...

اگر بخواهیم با روند رشد بچه آشنا شویم باید روانشناسی رشد را بدانیم

==

به مقدار اثر انگشتی که در آدم ها مختلف هست ، خود آدم ها نیز مختلف هستند

اگر الان یک جزوه ی آماده در این زمینه بخواهیم داشته باشیم و اکتفا کنیم ، باید بدانیم که کافی نیست بلکه باید باز هم بدنبال فراگیری باشیم ، همیشه بدنبال دانش افزایی باشیم و این علوم نیاز به بروز شدن و هر روز یادگیری بیشتر دارد .

دقیقا همان نگاهی که به علوم حوزوی دارید ، همین نگاه را هم باید به علوم تربیتی داشته باشیم

روانشناسی یادگیری یعنی اینکه یاد بگیریم که آنچه را که یاد می گیریم از ذهنمان نبریم

چون  اگر دغدغه نداشته باشیم  و ذهنمان درگیر نباشد از ذهنمان می رود ، اما هر چه دغدغه ی خودمان را بالاتر ببریم و پیاده کنیم و ذهنمان را درگیر کنیم ، پیشرفت می کنیم  و از ذهنمان نمی رود

======================================

من کان عنده صبی فلیتصاب له

هر که با کودک سر و کارش فتاد / پس زبان کودکی باید گشاد

 

منظور از زبان کودکی چیست ؟

اگر می بینیم که بچه کاری را که از نگاه ما و دریچه ی فکر ما غلط است اما از دریچه ی فکر او اصلا غلط نیست ، انجام می دهد ( مثل اینکه بچه ی یکساله دستش را داخل پارچی بگذارد که یخ دارد و با آن بازی می کند ) حال کودکی در این مرحله چیست ؟ اینست که مثلا می خواهد حواس  پنج گانه خودش را درک کند ولی این  از دید ما کار زشتی است اما از دید کودک و زبان کودک زشت نیست ، پس ما باید از نگاه او نگاه کنیم که می خواهد یخ را تجربه کند و یخ را لمس کند و تجربه کند ، لذا ما باید این فضا را در یک شرایط مساعد برای او فراهم کنیم ، اما اگر فضا نبود او را مشغول به بازی دیگر کنیم ، اگر بازی کردن با این پارچ آب یخ  برای او جذاب باشد ما باید چیز دیگری را هم برای او جذاب نشان دهیم و جذاب کنیم  ، لذا جایگزینی و جابجایی بهترین گزینه است .اصلا نیاز نیست که با او دعوا کنیم و به زور و بالاجبار او را وادار به کار دیگری کنیم.

لوس کردن بچه از همان لحظه حتی دوسالگی معنا می دهد .

ما زمانی می توانیم خوب با بچه ها تعامل کنیم که زبان بچه ها را بدانیم ، یعنی شرایط او را بدانیم که در این شرایط چه کاری باید کنیم

منعش نکنیم ( آنقدر به بچه ها نه نه می گوییم که متاسفانه .... )

اگر آسیب به خودش ، دیگران و چیزی نمی رساند ، نباید او را منع کرد

بچه ها از لحظه  تولد دارای قدرت فهم و درک هستند.

--------------------------

در بحث رشد :

مثلا مادری می پرسد که چرا  بچه همسایه یکسال و دوماهش هست و حرف می زند یا راه می رود اما بچه ی ما دوسالش هست و هنوز حرف نیامده یا راه نمی رود ؟

شما چه جوابی می دهید به او ؟ عوامل مختلفی هست و ...

در این کتابها برای یک ماه بچه ویژگیهای اخلاقی و رفتاری و ... را آورده که مثلا بچه در سن 18 ماهگی اینچنین هست با این ویژگیها .

اینکه کتابها را برای ما می نویسند برای اینست که ما مراحل را بفهمیم ، یعنی قطعا بچه ها این مراحل را می گذرانند و از این مرحله عبور می کنند منتها یکی زودتر و یکی دیرتر ، اما مهم اینست که همه ی بچه ها از این مراحل عبور می کنند ، یعنی بعد از هر مرحله ای ، مرحله ی بعد می آید منتها به خاطر عوامل متعددی ممکن است یک بچه دیرتر از این مراحل عبور کند .

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۰۵
سرباز کوچک-مهدی شهبازی

نظرات  (۲)

https://telegram.me/yek_morabbi کانال مباحث تربیتی وتجربیات مربیگری کودک ونوجوان
استاد سلام ادرس صحیح کانال

https://telegram.me/yekmorabbiکانال مباحث تربیتی وتجربیات مربیگری کودک ونوجوان


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی