سرباز کوچک

روشهای تبلیغ دینی کودکان و نوجوانان

سرباز کوچک

روشهای تبلیغ دینی کودکان و نوجوانان

سرباز کوچک

ما باید برای ظهور حضرت مهدی خود را آماده کنیم و برای ایشان سربازهای کوچک را تربیت کنیم و این سرباز کوچولوها همان کودکان ما هستند که نیاز به راهنمایی ما دارند. بهترین کار ایجاد عشق و محبت به حضرت مهدی در دل بچه هاست.

پیام های کوتاه
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

مهارت های تبلیغ و کلاس داری3

جمعه, ۸ فروردين ۱۳۹۳، ۰۷:۱۹ ب.ظ


استاد محمود لطفیان

کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز قم و استاد مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه قم

جلسه سوم

شنبه 92/9/23

 

ادامه مهارت ها :

دهمین  مهارت ها با حرف «گ »:

 1-گریم 

. بهترین روش  اینست که روی مقوا یا کاغذ تصویر کودک ویا عکسی از او را بکشیم و این کاغذ یا مقوا را به صورتش بچسبانیم .

2 - گام های رنگی : (دوره ابتدایی)

در یک محوطه یا  فضای کلاس  روی زمین تعدادی کاغذ رنگی که در پشت آنها سوال یا معمایی نوشته شده است را با فاصله منظم قرار می دهیم و بچه ها همینطور که یک شعر یا آیه یا حدیثی را می خواند و جلو می رود و هر وقت که شعر یا مطلبش تمام شد و به یک برگه  رسید ( برگه ها با رنگ های مختلف هستند ، و هر یک قدم او یک برگه هست ) ، آن برگه ی کنارش را برمی دارد و روی آن برگه مطالبی را که  نوشته شده مثلا چند تا سوال یا نکته اخلاقی یا احکامی و ... را بلند می خواند . بجای اینکه آن مطالب را روی تخته و خشک بنویسیم و درس دهیم ، با این بازی ، درس را به آن ها یاد می دهیم . و در آخر هرکدام از بچه ها که در مدت زمان مثلا 30 ثانیه ای به انتهای ردیف کاغذها رسیده باشد جایزه ای می دهیم.

 

3 - گریز :

امام سجاد علیه السلام از این روش استفاده می کرد

 ایشان از جایی عبور می کردند که افرادی قصد کشتن گوسفندی را داشتند ایشان پرسیدند آیا گوسفند را آب دادید ؟  آنها گفتند بله و امام فرمودشما به این گوسفند آب دادید  اما در کربلا به کسی آب ندادند.

دست بچه ای که داشت زمین می خورد را گرفتند بعد حضرت فرمود دست بچه را گرفتید اما در کربلا چنین نکردند .

برای یاد دادن مطالب به بچه ها حتی بزرگتر ها می توانیم از گریز استفاده کنیم .

روش تداعی معانی برای همه ی قشرها جواب می دهد .

 

4 - گزارش نویسی :

  برای همه ی قشرها جواب می دهد .

به این صورت که  از بچه ها یا  بزرگترها بخواهیم که گزارش یک مسئله ای را که خداوند آن را حل کرده  را برای شما بنویسندو بیاورند .

مثلا بگوییم  بنویسند که  ما زوج موفقی هستیم زیرا ... و بگذاریم که خودشان بقیه را بنویسند و بیاورند .

5 - گل یا پوچ

 یک بازی دسته جمعی است که معمولاً دونفره نیز انجام می‌شود. دراین بازی یک شی گرد کوچک مانند نخود، کاغذ، سنگ ریزه و یا هر چیز کوچک مشابه را داخل یکی از دستان قرار داده به طوری که افراد دیگر آن را نبینند، سپس افراد مقابل باید به‌اصطلاح گل را پیدا کنند.

مربی می تواند برای ایجاد هیجان و رفع خستگی و یا شروع کلاس و مسابقه  از این بازی  استفاده کند.

 

یازدهمین  مهارت ها با حرف «پ »:

 

1 - پیامک :

پیامک خوب و زیبایی را خود یا بچه ها بخوانند.

مثلا ایت الله  بهجت فرمودند :گاهی سختی ها حق الزحمه ی یک نعمت بزرگ است .

برای چی ناراحت هستی ؟ حالا در سرما در موتور باشی مگر چی هست ؟

خدا یا با فقر امتحان می گیرد یا با ثروت و به سه دلیل امتحان با فقر بهتر است :

1 - ارباب رجوع نداری : نه کسی به تو مراجعه می کند و چون نداری اگر هم ندهی اشکال ندارد

2 - با نیت به ثواب آن پولدار می رسی : مثلا می گوید که خدا اگر من پول داشتم برای افرادی  فلان چیز را می خریدم و اگر من پول داشتم فلان بیمارستان را می ساختم و ...

 در مورد کلمه ی نیت که ن و ی و ت دارد می توان این سه ضرب المثل را زد

 - نه به آن شوری شور و نه به آن بی نمکی

 - یک کلاغ و چهل کلاغ

 - تا تنور داغه نون را بچسبان

ما اگر نماز را اول وقت بخوانیم به حرمت امام زمان ، نمازمان با نماز حضرت بالا می رود

نگو بعدا توبه می کنم ، همین الان نیت خوب داشته باش

3- از آفت های ثروت به دور هستیم(اسراف-فخرفروشی-تجمل گرایی)

 

دنیا خوب است یا بد ؟ جواب اینست که نوزاد خوب است یا بد؟ نوزاد خوب است اما خرابکاری هم می کند و باید پوشکش  کرد  تا خرابکاری نکند .

 

مثلا پیامک : با حسین از یا حسین یک نقطه کم دارد ولی یا حسین گفتن کجا و با حسین بودن کجا !!

اینهمه یک عمر گفتیم یا ابوالفضل اما آیا با ابالفضل هستیم یا نه !

عکس شهداء را می بینیم اما عکس شهداء عمل می کنیم

تا بنده ایم تابنده ایم

 

یا در گزارش  نویسی به بچه ها می گوییم که فرق یا مهدی گفتن و بامهدی بودن چیست ؟

 

بعضی از مردم خیلی کم ظرفیت هستند و در اینجور جاها نباید بحث کرد بلکه باید عذرخواهی کرد و...

 

2 - پا مرغی 

: فقط بدرد بچه ها می خورد

به بچه ها می گوییم که مثلا کتاب  را از ته سالن بردار و بیار البته به صورت پامرغی.

چند جور می شود یک و یک و یک را گفت :

 - روش مرسوم در تلویزیون : یک و یک و یک ، دو و دو و دو ، سه و سه و سه ، ....

 - یک یک ، یک و یک و یک ؛ دو دو ، دو و دو و دو ؛ سه سه ، سه و سه و سه ...

 

3 - پرسش و پاسخ :

جلسه مربی و بچه ها به صورت پرسش و پاسخ تشکیل شود.

کتاب پرسش و پاسخ های دانشجویی کتابهای خوبی هست .

 

4 - پرده خوانی :

استاد قدوسی در این زمینه خوب کار کرده اند.

بهترین کار اینست که تصاویر و کارها و کلماتی که قرار است درباره آن صحبت کنیم مثلا دروغ    را روی پارچه بکشیم و یا  بنویسیم . استفاده از پارچه به جای بنر بهتر است زیرا حجم  و وزن کمتری دارد و حمل و نقل آن راحتتر است و همچنین استعداد و خلاقیت ما را بیشتر می کند.

 

5 پرش با  توپ 

بین دو پا توپی را قرار می دهند و سپس باید  فاصله ای را به همین صورت بپرند. ( معمولا  توپ می افتد )

 

6 - پازل :

یک عکس بیاورید و بعد از تکه تکه کردن به  بچه ها بگویید که به هم بچسباند .

 

7 - پرواز در آسمان خیال

از بچه ها بخواهیم مثلا باغی را تصور کنند و در آن باغ ......

بچه ها با خیالات خودشان خیلی لذت می برند

حتی می توان به صورت مصنوعی بگوییم این سر قالیچه را بگیرند و تکان دهند و شعر بخوانند

 

8 پانتومیم

مربی می تواند موضوعی را به صورت پانتومیم نشان دهد و سپس از بچه ها بخواهد آن را بیان کنند.

همچنین به صورت بازی بین بچه ها نیز می توان برگزار کرد. مثلا شرکت‌کنندگان به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول کلمه‌ای را با توافق انتخاب می‌کنند. از میان گروه اول، یک نفر انتخاب می‌شود .این فرد باید با اجرای پانتومیم (نمایش، بدون صحبت کردن) به  اعضای گروه دوم بفهماند که اعضای گروه اول چه کلمه‌ای انتخاب کرده بودند. افراد گروه دوم  می‌توانند صحبت کنند و سؤالاتی بپرسند، و کسی که پانتومیم را اجرا می‌کند می‌تواند با ایما و اشاره به آن‌ها جواب دهد. هر گروه مدت زمان خاصی (مثلاً ۳ دقیقه) فرصت دارد تا کلمه‌ی مورد نظر را بیابد.

در دور بعد، یک نفر از اعضای گروه دوم  باید همین نمایش را برای گروه اول انجام دهد. در هر دور، گروهی که کلمه را صحیح حدس زده است، یک امتیاز می‌گیرد و گروهی که در تعداد دورهای مساوی، امتیاز بیشتری گرفته، برنده است.

 

دوازدهمین  مهارت ها با حرف «ت »:

 1 - تصویر سازی :

مربی می تواند در هنگام بیان موضوع طوری موضوع را بیان کند و تصویر آن را برای مخاطبان نشان دهد که انها به خوبی موضوع را درک کنند.

روضه خوان موفق کسی هست که تصویر سازی خوبی داشته باشد .

 

2 - تنفسی فوتی : ( فقط به درد بچه ها می خورد )

مثلا ماژیک را روی میز می خوابانیم یا توپ پینگ پنگ و... و به بچه ها می گوییم که فوت کنند و سپس کاغذی که زیر آن قرار داده شده بود را بردارند و بلند بخوانند.

 

3 - توپ شیطان

موضوع : آموزش بد بودن کارهای منفی

مقطع سنی : الف و ب

وسایل لازم: بادکنک یا توپ

شعر: این توپ، توپ شیطونه      بپا تو دستت نَمونه

      تو دست هرکی بمونه     از بازی بیرون می مونه

روش بازی

بچه ها بادکنک را دست به دست می کنند  تا وقتی که شعر ادامه دارد ( بیت آخر آهسته تر یا تندتر خوانده شود) در موقعی که شعر تمام می شود  هر کس که بادکنک در دست او هست از بازی بیرون می رود تا اینکه یک نفر باقی بماند و در آخر بادکنک توسط بچه ها ترکانده می شود. بهتر است شعر را مربی بخواند.

 

 4 - تخته نویسی

برای نوشتن مطالب از تخته یا  مقوا استفاده کنیم.

 

5 - تنه با دست گره کرده

یک بازی برای ایجاد هیجان در بچه ها

 

6 تابلو

 1- تابلوی اعلانات - در تابلو مطالبی را می نویسیم

 2- تابلوهای راهنمایی و رانندگی - به درد همه ی گروه ها می خورد

(هماهنگی بین علائم و مسائل دینی)

مثلا تابلو  سبقت آزاد: والسابقون السابقون

بوق زدن ممنوع : صدایت را بر پدر و مادر بلند نکن

عبور ممنوع : غیبت

 

7 - تقلیدی

هر کاری که ما می کنیم آنها هم باید تقلید کنند و به همین طریق کلی مطالب را به آنها یاد می دهیم مثل نماز خواندن و ....

 

8 - تست زنی

برگه ای از سوالات را به بچه ها  می دهیم و از آنها می خواهیم جواب سوالات را در مدت خاصی علامت بزنند. و یا اینکه روی تخته می نویسیم.

 

9- تکرار جملات سخت:

خواجه تو چه تجارت می کنی؟

چه ژست زشتی

افسر ارشد ارتش اتریش

شیر سیر خوردم سیر شیر خوردم

اوسا شمسی شیشه ساز ، ششصد و شصت و شش شیشه بساز

 

 

 سیزدهمین  مهارت ها با حرف «ه »:

 

1 - هم قافیه :

دفتری را برمی داریم و کلمات هم قافیه در کنار هم می نویسم ، مثلا :جمکران ، غزل خوان ، لطفیان ، صاحب الزمان و...

از همین قافیه ها شخص می تواند شعرها را به خوبی بخواند و ...

از قافیه های کتاب شعر هم میتوانید استفاده کنید.

از روش قافیه در جشن تکلیف برای خواندن اسم بچه ها  و شوخی با اسم آنها می توان استفاده کرد.  

خنده ، بنده / مریم ، دعا می خواند هر دم / می رود او سوریه ، راه خیلی دوریه

مکه و آب زمزم ، فلانی است خوش قدم /

شعرهای آقای مهدی وحیدی صدر بسیار خوب و مورد تایید است.

سلام به هر کسی که ، تو سختی ها صبوره / مخالف زشتی و ....

 

2 - هُپ هپ

سرگرمی، نشاط، افزایش دقت، تمرکز و تمرین

تعداد: ۳ نفر به بالا

در این بازی، ابتدا مربی یک عدد را انتخاب می کند، به طور مثال عدد ۵ را انتخاب می کند.

بقیه دانش آموزان به شکل دایره وا رو یا ردیفی می نشینند و مربی، یکی از دانش آموزان را انتخاب می کند، دانش آموز باید از عدد یک شروع کند، یعنی او باید شماره یک بگوید، بعد به ترتیب، نفر دوم عدد دو، نفر سوم عدد سه و نفر چهارم عدد چهار را باید بگوید. در این جا نفر پنجم باید بسیار حواسش جمع باشد و به جای عدد ۵ کلمه «هپ» را بگوید.

چون عدد ۵ را مربی انتخاب کرده بود به همین روش نفرات شش، هفت و ... باید اعداد مربوط به خود را بگویند.

وقتی عدد ۱۰ می رسد باز باید کلمه «هپ» گفته شود. به همین ترتیب به جای مضارب عدد ۵ باید کلمه «هپ» را بگویند.

این عدد شماری به شکل دوره ای ادامه پیدا می کند.

کسانی که به اشتباه به جای کلمه «هپ» عدد بگویند یا کلمه «هپ» را به جای عددی غیر از مضارب ۵ بگویند، می سوزند و از بازی خارج می شوند.

بازی تا زمانی ادامه پیدا می کند که تنها یک نفر باقی بماند. آخرین نفر باقی مانده در دایره بازی به عنوان برنده شناخته می شود.

 

 بجای هپ ، هر دفعه می توانیم یک آموزش داشته باشیم مثل فروع دین . یکبار نماز را و یکبار روزه را بجای هپ بگویند.

 

3 - همخوانی آیه یا حدیث

در برنامه های خودمان هر روز یک شعر جالب و مشهور داشته باشیم که همه بخوانند

بچه ها خیلی دوست دارند و گویا می خواهند پرواز کنند

بهتر است قبل از اجرای شعر ، متنش را روی تخته بنویسیم

در مجله های  پوپک و شاپرک و کتاب پله پله تا خدا ، از این قبیل شعرها زیاد هست .

 

 چهاردهمین  مهارت ها با حرف «ب »:

 

1 - بگرد و پیدا کن :

چیزی را مخفی کرده  و از بچه ها می خواهیم آن را پیدا کنند و سپس درباره چیز با بچه ها صحبت می کنیم.

 

2 - باطل صحیح :

تند تند سوالات و جملاتی را  می گوییم و بچه ها باید بگویند که باطل هست یا صحیح.

نماز بدون وضو   باطل

روزه با نیت    صحیح

.....

 

3 - باشیم یا نباشیم

تند تند جملاتی را  می گوییم و بچه ها باید بگویند که باشیم یا نباشیم.

نماز خوان   باشیم

دروغ گو   نباشیم

راستگو   باشیم

.....

 

4 - بشکن نشکن

تند تند جملاتی را  می گوییم و بچه ها باید بگویند که بشکن یا نشکن.

ظلم و بدی      بشکن

 خوبی و وفا     نشکن

...

 

5 - بحر طویل

یک نوع سبک شعری جالب است که از زمان صوفیه رایج شده است.

مجله ی گل آقا در هر شماره ی آن یک بحر طویل دارد

این برنامه در اردوها جواب می دهد .

 

بحر طویل حضرت زهرا سلام الله علیها

 

حضرت فـاطمه ای مظـهر داور ، که تـوئی دخت پـیا مبـر ، شده در شـان تو نـازل زخـدا سوره کـوثـر نبود بین زنـان همه عالـم زتـو بهتر زتـو برتـر ، همـه گـلهــــا ، بـوداز عطـر وجـود تو معطـر ، تـو عطـوفی ، تـورئـوفـی ، تـو بهینی تو مهینی که نبی گفت به شـان تو مکـرر که مـرا اوست چو مــــادر ، گـل گـلزار وفـائـی ، همه لطفی مدحی و ثنائی تو ثنا کرده به قـرآن زخـدائـی، تـو زهر عیب برینی تـو زهـر نـقص جدائـی تو عطوفـی، تورئوفـی.

 

6 - بله یا خیر

تند تند سوالات و جملاتی را  می گوییم و بچه ها باید بگویند که بله یا خیر.

کوه حرا در مکه است ؟   بله

محل تولد امام زمان مدینه است؟  خیر

....

 

7 - بد یا خوب

تند تند سوالات و جملاتی را  می گوییم و بچه ها باید بگویند که بد است یا خوب.

دروغ   بد

راستگویی    خوب

نیکی به والدین   خوب

.....

 

8 - بازی با کلمات

 

از پاک کننده هاست که اگر حرف اول آن را برداریم هم نشانه ادب است و هم نماز با آن پایان می یابد.  اسلام

از راههای به دست آوردن احکام دین .. قلی.. است.    تقلید

 

 

 پانزدهمین  مهارت ها با حرف «آ »:

 

1 - آهسته در گوش

تعدای از بچه ها را انتخاب می کنیم و سپس یک کلمه  یا جمله  را به یکی از بچه ها می گوییم و بچه ها در گوشی به یکدیگر می گویند و کلمه  یا جمله را به کناردستی خود انتقال می دهند  وآخرین نفر کلمه یا جمله  را بلند  می گویند و معمولا کلمه یا جمله تغییر می کند و باعث هیجان و خنده بچه ها می شود و اینکه بچه ها یاد می گیرند در انتقال پیام دقت کنند.

 

2 - آیه ی نامرئی

یک آیه ای که بچه ها بلد هستند ، فقط اعرابهای آن را می گذاریم و به بچه ها می گوییم اگه گفتید که از اون 5 تا حدیث یا آیه ای که در هدیه های آسمانی بود ، این آیه کدام است .

قل هو َ ّ  ُ اََ َد

 

3 - اسم فامیل

یک نوع بازی است که با قلم و کاغذ انجام می‌شود. شرکت‌کنندگان پس از توافق روی یکی از حروف الفبا، نام موضوعات مختلفی که با آن حرف الفبا آغاز می‌شود را روی کاغذ می‌نویسند و هرکس زودتر همه خانه‌ها را پر کند، با اعلام او دیگر شرکت‌کنندگان نیز از نوشتن دست می‌کشند و امتیازشماری آغاز می‌شود. البته مربی می تواند روی تخته هم اجرا کند و حروف بازی را خودش به بچه ها بگوید.

بعد از پایان بازی به بچه ها می گوییم که اگه گفتید که نون و م و الف و ز چی می شود ؟ نماز

 

4-الفبای عددی

حروف الفباء را از یک تا 32 شماره گذاری می کنیم و مربی چند عدد را می گوید و  بچه ها باید کلمه مورد نظر را پیدا کنند.

مثلا: 27-28-1-13  =  نماز

 

 شانزدهمین  مهارت ها با حرف «غ»:

 

1 - غذا شناسی

برای اجرا در مدارس دخترانه خوب است . خصوصیات غذایی را بیان می کنیم و بچه ها باید نام غذا را معرفی کنند.

2 - غلطیدن :

برای اجرا در مدارس ابتدایی و در سالن مفروش مناسب است یکی بچه ها مسافتی  قِل می خورد  وقتی به انتها رسید کاغذی را که آنجا گذاشته ایم بر می دارد  و برمی گردد و برای ما می خواند.

 

 هفدهمین  مهارت ها با حرف «م»:

 

1 - مشاعره :

 می توان با اسامی سوره های قرآنی این کار را انجام داد. لیل- لقمان نور -....

 

2 - متن خوانی با دهان بسته

متنی را در اختیار یکی از بچه ها قرار می دهیم و از او می خواهیم آن را به صورتی که دهانش بسته است بخواند.

 

3 - خنده ممنوع :

 تعدادی از بچه ها را انتخاب می کنیم سپس از یکی از بچه ها شروع می کنیم  و به او می گوییم هر کاری که می کنیم او نباید بخندد. در آخر هر کس که نخندیده بود برنده است.

 

4 - مقایسه ای :

 آدم های خوب= نور دارند- زندگی خوب-مهربان

آدم های بد= زندگی بد-عصبانی.....

 

5 - مصاحبه ای :

چند نفر از بچه ها را انتخاب می کنیم و یکی از آنها  بصورت خبرنگاری از بچه های دیگر سوالاتی که ما آماده کرده ایم را می پرسدو یا خود بچه سوالاتی را درباره یک موضوع از همه می پرسد.

 

 هجدهمین  مهارت ها با حرف «ش»:

 

1 - شمارشی :

روش اول -مثلا مشکل استان سیستان سه تا میم هست : مرز / مهاجر / مواد مخدر

 روش دوم- شمارش اعداد با یک نفس ، هر کس بیشتر بشمارد برنده هست .

 روش سوم- زو بازی ؛ مثلا بگوید یا مهدی و برود تا هرجا که بایستد و نفسش قطع شود .

 

 نوزدهمین  مهارت ها با حرف «ر»:

 

1 - رایحه شناسی :

چشم های یکی از بچه ها را می بندیم ویک میوه یا شی را جلوی بینی او می گیریم و او باید بگوید که بوی چیست ، مثلا سیب یا پرتقال ...

 

2 - رمزی

کلمه یا عددی را روی تخته می نوسیم و از  بچه ها می خواهیم که بگوید مخفف چه کلماتی است.

شصت = 60 =  ش-شکر     ص- صبر   ت- توکل

 

3 - رمی جمرات

عکس یا علامت خاصی را که درباره بدها یا شیطان است را در جایی قرار می دهیم و از بچه ها می خواهیم آنرا از فاصله چند متری با سنگ  یا دارت بزنند.

 

 بیستمین  مهارت ها با حرف «ج»:

 

1 - جای خالی را بگو

امام سجاد علیه السلام یک کتابی دارد که در آن حقوق را بیان کرده به اسم ..... ( رساله ی حقوق )

مرحوم .................. معلم مهربان ماست   مرتضی مطهری

من ...... را می پرستم      خدا

 من پیامبر را........... .        دوست دارم

 

 بیست و یکمین  مهارت ها با حرف «ب»:

 

1 - بی نقطه نویسی

جمله یا کلمه ای را بدون نقطه روی تخته می نویسیم و از بچه ها می خواهیم آن را نقطه گذاری کنند و بخوانند اولین فردی که جمله را کامل کرد برنده است.


نماز ستون دین است.

(از فونت ایران مقتصد می توانید برای بی نقطه نویسی در ورد استفاده کنید.)

 

 

نکته های استاد 

روش کاری رساله ی حقوق : حق چشم و دست و ...  شرح نراقی

اولین حق حق خداست ؛ 1- عبادت کنید  2 - شرک نورزید

حق پا اینست که در راه ذلت استفاده نکنید

حق چشم عبرت گیری .

اگر از هر حقی یک تیکه کوچکی استفاده کنیم می توانیم به مخاطبین بگوییم

 

روش جدیدی از آقای قرائتی که بوسیله ی این روش سوره ی ناس را می گوییم :

در این شیوه که تفسیر قرآن هست هیچ کس کار نکرده :

بسم الله الرحمن الرحیم

قل اعوذ برب ... مخاطبان آخر آیه را می گویند .

بچه ها قل یعنی چی ؟ ( مهارت گفتگو کردن ، با پدر ، با مادر ...) چهار تا قل در قرآن داریم

اگر به قل یک عین اضافه کنیم چی می شود ؟ عقل.

ضد گفتگو چی می شود ؟ سکوت هست . / یکی از مهارتهای زندگی سکوت کردن هست . سکوت مثبت تغافل هست . مورچه ها به سلیمان گفتند که لا یشعرون اما حضرت تبسم کرد

آنها گفتند که یک داداش داریم که دزد هست اما یوسف در مقابل برادرشان سکوت کرد

...

پناه بردن به خدا در شعار هست یا در عمل ؟

دیگه از اعوذ چی یاد می گیریم ؟ خدا به قولش عمل می کند یا نه ؟ ما از مصادیق اعوذ یاد می گیریم وفای به عهد را .

وقتی می گوییم اعوذ اعوذ .. تقسیم کار را یاد می گیریم ، از تو حرکت از خدا برکت

همانطور که خدا وفای به عهد دارد تو هم اینچنین باش

به بچه گفتند که بابای تو وقتی یک فرش قسطی بردارد یک میلیون ، ماهی چقدر می دهد ؟ گفت : اجازه بابای من وقتی یک چیز قسطی برمی دارد اصلا قسط هایش را نمی دهد

 

خداوند مربی ماست ، مالک ماست و معبود ماست . سه تا میم دارد

اگر خداوند مربی ما هست پس تربیت غیر او را نپذیریم

اگر خداوند مالک ما هست بنده ی دیگری نباشیم

اگر خداوند معبود ماست ...مراقب دلمان باشیم

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۰۸
سرباز کوچک-مهدی شهبازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی