سرباز کوچک

روشهای تبلیغ دینی کودکان و نوجوانان

سرباز کوچک

روشهای تبلیغ دینی کودکان و نوجوانان

سرباز کوچک

ما باید برای ظهور حضرت مهدی خود را آماده کنیم و برای ایشان سربازهای کوچک را تربیت کنیم و این سرباز کوچولوها همان کودکان ما هستند که نیاز به راهنمایی ما دارند. بهترین کار ایجاد عشق و محبت به حضرت مهدی در دل بچه هاست.

برای ارتباط با بنده می توانید در شبکه های اجتماعی آی دی sarbazkochak@ را جستجو کنید یا به شماره بنده پیام دهید
09338266795

پیام های کوتاه
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

حکمت نامه کودک

پنجشنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۲، ۰۸:۱۰ ب.ظ

یکی از اساسی‌ترین اهداف تشکیل خانواده تربیت نسل صالح است. از آنجا که فرزند میوه زندگی و ثمره ازدواج است، تربیت و پرورش او برای والدین از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. از سوی دیگر دوران کودکی زیربنای شخصیت انسان و بهترین زمان برای تربیت است. از این رو سوال مهم این است که تربیت سعادت بخش چیست و شیوه تربیت صحیح کدام است؟در احادیث معصومان (علیهم السلام) آموزه‌های حکیمانه‌ای در این باره وجود دارد که می‌تواند راهگشای خانواده‌ها و دست‌اندرکاران تربیت کودک باشد.
حکمت‌نامه کودک با هدف ارائه این آموزه‌ها به علاقمندان، شکل گرفته است و در سه بخش اصلی "بنیاد تربیت کودک"، "حقوق فرزندان" و "وظایف کودک" تدوین شده است.

پرورش فرزند شایسته ، بر سه رکن اساسى استوار است . این ارکان عبارت اند از : 1 . خانواده شایسته 2 . رعایت حقوق کودک 3 . وظیفه شناسى کودک . حکمت نامه کودک ، رهنمودهاى قرآن و پیشوایان اسلام را درباره این ارکان ، در سه بخش ارائه مى نماید . بخش اوّل ، شامل چهار فصل است و در آن ، مسئولیت جامعه اسلامى در ساماندهىِ خانواده هاى شایسته ، نقش وراثت در خوش بختى فرزند ، نقش تغذیه پدر و مادر در سلامت و سعادت فرزند ، و نقش چگونگى انعقاد نطفه در آینده فرزند از زبان پیشوایان اسلام ، بیان مى شود . در بخش دوم ، حقوق کودک از نگاه اسلام ، در شش فصل ارائه مى گردد : فصل اوّل ، درباره حقوق نوزاد است ، این حقوق عبارت اند از : 1 . بزرگداشت تولّد ، 2 . غسل ولادت ، 3 . اذان گفتن در گوش راست و اقامه گفتن در گوش چپ ، 4 . کام برداشتن با آب فرات و تربت سیّدالشهدا ، 5 . انتخاب نام نیکو ، 6 . تراشیدن سر و صدقه دادن هم وزن آن طلا یا نقره ، 7 . عقیقه کردن ، 8 . ختنه کردن . فصل دوم ، درباره حقوق کودک شیرخوار است . این فصل ، رهنمودهاى پیشوایان اسلام درباره تغذیه کودک از شیر مادر و یا دایه شایسته و ضرورت احترام به احساسات نوزاد را بیان مى نماید .

در فصل سوم ، تعلیم و تربیت کودک ، به عنوان مهم ترین حقوق کودک ، مورد بررسى قرار مى گیرد و نکات مهمّى درباره اهمیّت تعلیم و تربیت کودک و مسئولیتى که دولت اسلامى و خانواده ها در این زمینه دارند (از مهم ترین چیزهایى که هنگام تربیت کودک ، ضرور است و تربیت جنسى او و از همه مهم تر ، روش تربیتى اسلام) ارائه مى گردد . در فصل چهارم ، اخلاق تربیت ، مانند : مهربانى با کودک ، احترام به کودک ، سلام کردن به کودک ، عدالت رفتارى میان فرزندان ، وفا به وعده داده شده به کودک و شاد کردن او ، به عنوان حقوق تربیتى کودک ، مطرح مى شود . در فصل پنجم ، توجّه مربّیان به نقش آرایش و ارضاى حسّ زیبایى طلبى کودک ، و همچنین نقش بازى در رشد کودک ، جلب مى گردد . در فصل ششم ، تأکید بر دعا براى فرزندان و نهى از نفرین کردن آنها ، بیانگر نقش تربیتى دعا در کنار برنامه ریزى و تلاش است . لذا از آن به عنوان یکى از حقوق کودک ، یاد مى شود . دعاى امام سجّاد علیه السلامبراى فرزندانش که در پایان این فصل آمده ، رهنمود ارزنده اى براى خانواده هاى مسلمان است . بخش سوم ، اختصاص به وظایف کودک دارد . بر مربّى شایسته ، لازم است علاوه بر انجام دادن وظایفى که در بخش اوّل و دوم این مجموعه آمده ، زمینه وظیفه شناسى کودک را نیز فراهم سازد . این بخش ، در چهار فصل ، رهنمودهایى را در زمینه وظایف شخصى کودک ، وظایف او در برابر پدر ، مادر ، آموزگار ، بزرگ تر از خود و دوستان ، تقدیم مى دارد .


برای خواندن و دریافت کتاب اینجا را کلیک کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۲۴
سرباز کوچک-مهدی شهبازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی