سرباز کوچک

روشهای تبلیغ دینی کودکان و نوجوانان

سرباز کوچک

روشهای تبلیغ دینی کودکان و نوجوانان

سرباز کوچک

ما باید برای ظهور حضرت مهدی خود را آماده کنیم و برای ایشان سربازهای کوچک را تربیت کنیم و این سرباز کوچولوها همان کودکان ما هستند که نیاز به راهنمایی ما دارند. بهترین کار ایجاد عشق و محبت به حضرت مهدی در دل بچه هاست.

پیام های کوتاه
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

بازی های قرآنی1

سه شنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۲، ۰۸:۰۰ ق.ظ

استاد علیرضا  افشاری مقدم

 از اساتید  مرکز تخصصی تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه قم

جلسه اول

شنبه 92/7/13


روش بازی های مفهومی دینی :

بازی ها حرف اول را می زنند

بچه ها از روش های مختلفی خوششان می آیند اما از بازی همه ی آنها خوششان می آید

کودک = بازی

باید از همین روش استفاده کنید برای کودکان

 

منظور از بازیهای مفهومی دینی: بازیهایی هستند که در طول اجرای بازی کودکان با یکی از مفاهیم قرآنی ، اعتقادی ، احکام و... آشنا خواهد شد

همچون بازی سبد و لباس ـــــ  ( آیه ی تعاونوا علی البر و التقوی )

بازی توپ چهل تیکه  ــــــ  آیه تحدی ( و ان کنتم فی ریب  .. بقره آیه 23

بازی جمع آوری بادکنک ــــ آیه ی تعاون


خیلی از آیات قرآن را با بازی می شود به بچه ها آموزش داد

 

در سال 90 (برنامه تلویزیونی )اینطور با بچه ها بازی می کردیم ؛ دو تا گل می گذاشتیم در آخر کلاس و دو تا آیه داخل این گل ها می گذاشتیم و به بچه ها می گفتیم که هر کس سریعتر این گل را بیاورد و آیه را بخواند برای ما برنده است .

اما اشکال این بود که بچه این گل را بیاورد و آیه را بخواند ، به این بازی قرآنی نمی گویند بلکه این یک بازی دیگری هست که قرآن در حاشیه ی آن است .

بازی قرآنی بازی ای هست که در بطن خود بازی ، بچه با مفهوم آیات قرآنی آشنا می شود.

آیت الله جوادی می فرمودند ؛ اتفاقا برای کودک باید از همین روش ها استفاده کرد ولی باید مراقب بود که حریم قرآن شکسته نشود.

 

 

قاعده  مهم در کار با کودکان :

همیشه سعی کنید از روش هایی در ارائه مفاهیم دینی استفاده کنید که آن روش ها مورد علاقه ی خود کودکان هستند مثل بازی ، نمایش ، قصه گویی ، مسابقه  و...

در کار کودک هر چه ظاهرش پر رنگ و لعاب و با آب و تاب باشد ، بیشتر خوشش می آید ( مثل تزیین زیاد ، تحرک زیاد ، هیجان زیاد و ...

 

بچه کاری ندارد که تو روحانی هستی یا عمو پورنگ بلکه بچه همان چیزی که دوست دارد را هر کس انجام دهد ، به آن جذب می شود و  آن را می خواهد .

مثلا ما می خواستیم بازی با تیرکمان را انجام دهیم ، موقع نماز که می شد می گفتیم ما می خواهیم تیر کمان بازی کنیم چه کسی می آید ؟ همه می گفتند : می آییم و بعد می گفتیم پس هرکس می آید اول وضو بگیرد و باهم نماز بخوانیم و بعد بازی را شروع می کنیم(برای اینکه بچه ها زده نشوند آب برای وضو را در محل بازی آماده کرده بودیم و مهر و موکت جهت نماز هم آماده بود تا بچه ها  نیازی به  رفتن به جایی دیگر نداشته باشند).

در بازی اگر اجراء ضعیف باشد ، کل بازی ( اگر بهترین بازی هم باشد ) بهم می خورد

نه مفهوم  فدای بازی شود ، و نه بازی فدای مفهوم شود . وقتی بازی هست ، بچه باید بازی اش را کند

 

بازی سبد و لباس ــــ اشاره به آیه ی تعاون

 

در این بازی مربی دو عدد سبد را به داخل کلاس آورده و داخل هر کدام از سبدها تعدادی پیراهن ، شلوار ، جوراب می گذارد . جوراب ها در یک طرف چیده شده و بالا آمده .

سپس مربی از دو گروه 3 یا چهار نفره دعوت می کند که به کنار سبدها آمده و ظرف مدت سی ثانیه  تمام لباس های داخل سبدها را با کمک هم در داخل کلاس و سالن پراکنده و پخش و پلا کنند ( چیزی که یک عمر عقده شده و در خانه نمی توانسته انجام دهد )

اینور سالن با اونور سالن جدا هستند و هر گروه در یک قسمت.

بعد از مدت 30 ثانیه مربی بازی را نگه داشته و به بهترین تیمی که لباس ها را به بهترین روش پراکنده کرده 10 امتیاز می دهد.

بعد از این مرحله مجددا گروهها را فراخوانده و کودکان می بایست در مرحله ی دوم ظرف مدت 30 ثانیه با همکاری هم لباس ها را مرتب در داخل سبد بگذارند و به بهترین تیمی که لباس ها را به بهترین روش جمع  کرده 10 امتیاز می دهد.

بعد از اتمام بازی مربی از گروه برنده دعوت می کند و از افراد می خواهد که بگویند که در مرحله ی اول چه اتفاقی افتاد ( می گویند که همه با هم دست به دست هم دادیم و لباسها را پراکنده کردیم )

در مرحله ی دوم چه اتفاقی افتاد ؟ ( دست به دست هم دادیم و لباسها را جمع کردیم)

به نظر شما اگر این لباسها بخواهند پراکنده باشند بهتر است یا مرتب و منظم ؟!

در سطح یک سالن اگر چند نفر بخواهند سالن را بهم بریزند چقدر اذیت می شویم ؟

حالا در یک محله اگر همه دست بدست هم بدهند و بخواهند یک محله را بهم بریزند آیا می شود زندگی کرد ؟

اگر در سطح شهر اینطور شود ...

خداوند هم در قرآن فرموده که : ولا تعاونوا علی الاثم و العدوان

خداوند هم می گویند که اگر می خواهید دنیایتان آباد و خوب باشد ، در کارهای بد به یکدیگر کمک نکنید

از آنطرف وقتی لباسها را جمع کردید چه اتفاقی افتاد ؟

آفرین از اونطرف هم در یک محله یا شهر یا کشور اگر مردم بخواهند کمک هم کنند در خوبی ، چقدر آرامش و زیبایی و لذت و...

 

بچه در این بازی تعاون در کارهای خوب و تعاون در کارهای بد را به خوبی لمس می کند و می فهمد.

 و خوبی یکی و بدی دیگری را درک می کند و می فهمد.

 

روش اینست که یک آیه و یک حدیث را به خوبی نگاه می کنیم

اول یک دور قرآن را نگاه می کنیم و می بینیم که کدام آیات را می شود تبدیل به بازی کرد

مثلا من جاء بالحسنة فله عشر امثالها ( آیا می شود ؟)

یک کتاب بازی ها کنار خودتان بگذارید و اول بازیهای مختلف را ببینید و با بازیهای مختلف آشنا شوید ، سپس ذهنمان کم کم جا باز می کند .

100 بازی برای 4 تا 6 سال ، در این زمینه کتاب زیاد هست

سپس خودمان بازی های معمولی بسازیم که هیچ مفهومی در آن هم نیست ( مثل اینکه بچه ها بدوید به سمت تخته و برگردید / مثل بازی مسابقه ی محله که بچه ها روزهای جمعه می گذارد ، سیب خوردن و ....)

اینها سطح پایین بازی هست ، اما بازی در قدم بعدی باید مرحله ای باید برای پرورش

 

روحانی باید بازی مفهومی دینی انجام دهد ، چیزی که لباس ما اقتضائش را دارد

باید معرف دین باشم در بهترین روش

 

مسابقه ی رابطه ی قرآنی :

عکس ها و تصاویر مختلف را در یک قسمت می کشیم و در قسمت دیگر آیه ها را ترجمه هایش می نویسیم و کودک و نوجوان باید بین تصاویر و آیات رابطه ایجاد کند و وصل کند

 

قصه گویی خیلی مهم است . گاهی موقع برای 15 دقیقه قصه گویی باید 50 ساعت کار کنیم تا بتوانیم 15 دقیقه قصه گویی کنیم

فکر نکنید که کار کودک و نوجوان ، کار راحتی هست

 

کارتون و فیلم را به دید و نگاه ایده نگاه کنید

 

یکی از کارهای شما در کلاس ، خلاقیت و نو آوری و ابتکار هست

شما بازیهای مختلف را بخوانید و ابداع کنید ، و بعد سراغ آیات بروید و تطبیق کنید و بازی ای برایش بسازید

مثلا نگاه کردم دیدم که مفهوم تعاون یک کار جمعی و گروهی هست ، و باید در این کار گروهی یک کار خوب و یک کار بد نشان داده شود

 

 

من جاء بالحسنة فله عشر امثالها

در این بازی به آنها گفتیم که هر کس برود و این معامله را انجام دهد و بیاید یک جایزه به او می دهیم

دوباره گفتم که هرکس برود و انجام دهد و برگردد 10 تا جایزه می دهم

بچه ها کدامش بهتر بود ؟ یک بازی یا دو بازی ؟ همه گفتند که بازی دوم یعنی 10 برابر

گفتم خوب خدا هم همین کار را کرده ؛ من جاء بالحسنة فله عشر امثالها

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۱۷
سرباز کوچک-مهدی شهبازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی